توصیه های وارد شده براي بچه دار شدن در احادیث شریف
۱- تسمیه به نام نامی «محمّد» و «علی»(علیهما السّلام)در روایات زیادی آمده است که اگر زن باردار نام فرزندی که در شکم دارد را محمّد یا علی(علیهما السّلام) بگذارد فرزند او پسر خواهد شد. در این میان به روایاتی هم برخوردم که این عمل را برای اصل فرزند دار شدن نیز مفید دانسته بود. برای مثال:* امام صادق(علیه السّلام) به مردی که از نداشتن فرزند شکایت داشت فرمودند: « هنگام نزدیکی این دعا را بخوان: اللَّهُمَّ إِنْ رَزَقْتَنِی وَلَداً سَمَّیْتُهُ مُحَمَّداً(خدایا اگر فرزندی به من عطا کنی، نامش را محمّد خواهم گذاشت).» او این کار را کرد و بچّه دار شد.(۹)* امیرالمؤمنین(علیه السّلام) فرمودند:« هنگامی که تصمیم به بچّه دار شدن داشتی، وضویی کامل[با رعایت آداب]بگیر و دو رکعت نماز نیکو به جا بیاور و و بعد از آن به سجده برو و هفتاد و یک بار« أَسْتَغْفِرُ اللَّه» بگو و بعد از آن با همسر خود آمیزش کن و بگو: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی وَلَداً لِأُسَمِّیَهُ بِاسْمِ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ (صلّی الله علیه و آله و سلّم)(خدایا فرزندی به من بده که او را به نام پیامبرت، محمّد(صلّی الله علیه و آله و سلّم)خواهم نامید.) خداوند این کار را خواهد کرد و در این مسأله تردید نداشته باش.»(۱۰)* یکی از حضرات معصومین(علیهم السّلام) فرموده اند:« پدرم هر گاه بچّه دار شدن یکی از همسرانش به تأخیر می افتاد به او می فرمودند:« یَا فُلَانَةُ انْوِی عَلِیّاً: راه زندگی خود را متمایل به سوی علی کن» مدّتی نمی گذشت که آن زن باردار می شد و پسری به دنیا می آورد.»(۱۱)تذکّر جدّی: آن طور که از سایر روایات برمی آید کسی که این عهد را با خدای متعال می بندد باید نسبت به آن متعهّد باشد؛ در غیر این صورت؛ یعنی اگر فرزندی به او عطا شود و او را محمّد ننامد، خدا می تواند فرزند را از او بگیرد یا این که به او لطف کند و از مجازاتش درگذرد.
۲- استغفار، نزول رحمت خاصّ حضرت حقّ، جلّ و علا«استغفار» و طلب آمرزش از خداوند متعال آثار بسیار مبارکی دارد؛ از جمله این آثار، نزول برکات آسمانی و افزایش مال و فرزند است که در این آیه شریفه قرآن کریم به آنها اشاره شده است:«اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً * وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است * تا از آسمان برایتان پى در پى باران فرستد* و شما را به اموال و فرزندان مدد کند و برایتان بستانها و نهرها بیافریند.»(۱۲)به همین جهت هم هست که می بینیم در بسیاری از ادعیه و اعمال مربوط به بچّه دار شدن، توصیه به استغفار شده است.به نظر می رسد که اگر کسی از روی خلوص نیّت و با عقیده قلبی استغفار کند و بر این کار مداومت داشته باشد؛ دارای فرزند خواهد شد. اینکه برای استغفار چه ذکری بگوییم شاید راحت ترین کار مداومت بر ذکر «استغفر الله» یا « استغفر الله ربّی و اتوب الیه» و اذکار مشابهی باشد که در روایات آمده است. در مورد این روایات شریف توجّه به این نکات الزامی است:1- دعاها، اعمال و اذکار توصیه شده باید تا حصول نتیجه مطلوب ادامه پیدا کنند و فرد نباید از انجام آنها خسته شود.2- در روایات، انجام این اعمال به عهده مرد گذاشته شده است؛ اگر چه شاید بد نباشد که بانوان محترم نیز همسران خود را همراهی کنند.۳- در حصول نتیجه مطلوب از اعمال فوق، علاوه بر رعایت شرایط ذکر شده در روایات؛ خلوص نیّت، توجّه و حضور قلب، استمرار و مداومت و … نیز مؤثّرند که باید رعایت شوند و صد البته رضایت به مصلحت خداوند متعال نیز باید مدّ نظر باشد؛ چرا که در نهایت تنها اوست که می داند چه کسی بچّه دار می شود و چه کسی نمی شود.
در ادامه به تعدادی از این روایات شریف اشاره می کنیم و تأکید می کنیم که از انجام توصیه های ذکر شده در آنها غافل نشوید:* مردی نزد امام محمّد باقر(علیه السّلام) از کمی فرزند شکایت کرد و اینکه از زنان کنیز و آزاد، طلب فرزند کرده امّا بچّه دار نشده است و حالا ۶۰ ساله شده است. امام(علیه السّلام) به او فرمودند: « سه روز پس از نماز عشاء و نماز صبح، ۷۰ بار می گویی: « سُبْحَانَ اللَّه» و ۷۰ بار می گویی: « أَسْتَغْفِرُ اللَّه» و پس از آن ذکر خود را با این گفته خدای عزّوجلّ {در قرآن} تمام می کنی: « اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً» و در شب سوّم این اعمال، با همسر خود آمیزش می کنی. به خواست خدا پسری با اعتدال به تو داده خواهد شد.» آن فرد این کار را کرد و در کمتر از یک سال نور چشمی به او عطا شد.(۱۳)* امام سجّاد(علیه السّلام) به بعضی از اصحابشان در مورد طلب فرزند فرمودند: «اگر کسی این دعا را هفتاد بار بخواند و این کار را زیاد انجام دهد؛ خدا آنچه که از مال و فرزند و از خیر دنیا و آخرت بخواهد روزی او خواهد کرد؛ چرا که خدای متعال {در قرآن} می گوید: « از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است؛ تا از آسمان برایتان پى در پى باران فرستد و شما را به اموال و فرزندان مدد کند و برایتان بستانها و نهرها بیافریند.» [و آن دعا این است]: « رَبِ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ وَ اجْعَلْ لِی وَلِیّاً مِنْ لَدُنْکَ یَرِثُنِی فِی حَیَاتِی وَ یَسْتَغْفِرُ لِی بَعْدَ وَفَاتِی وَ اجْعَلْهُ خَلْقاً سَوِیّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ نَصِیباً اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ إِنَّکَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(خدایا! مرا تنها رها مکن که تو بهترین وارثانی و از نزد خود برایم جانشینی قرار ده که در حیاتم از من ارث برد و بعد از مرگم برایم آمرزش بطلبد و آفرینش او را به اعتدال قرار ده و برای شیطان در او نصیبی قرار مده. بارالها! من از تو آمرزش می طلبم و به سویت باز می گردم که تویی خطاپوش مهربان) »(۱۴)* امام باقر(علیه السّلام) به شخصی که بچّه دار نمی شد فرمودند: «هر روز، صبحگاه و شبانگاه، ۷۰ مرتبه می گویی: « سُبْحَانَ اللَّه » و ۱۰ بار استغفار می کنی و ۹ بار تسبیح می گویی و بار دهم را با این استغفار تمام می کنی( أَسْتَغْفِرُ اللَّهُ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً)» آن فرد با انجام این عمل فرزندان زیادی پیدا کرد.(۱۵)* امام حسن مجتبی(علیه السّلام) به شخصی که بچّه دار نمی شد فرمودند: «بر تو باد به استغفار»؛ آن مرد زیاد استغفار می کرد تا آنجا که گاهی در روز ۷۰۰ بار استغفار می کرد، پس صاحب فرزند شد.(۱۶)* امام صادق(علیه السّلام) به مردی که بچه دار نمی شد سفارش کردند:« سحرها صد بار استغفار کن و اگر هم فراموش کردی قضای آن را به جا بیاور.»(۱۷)* امام باقر(علیه السّلام) به فردی که بچّه دار نمی شد سفارش کردند:« در هر روز وشب، صد بار استغفار کن که خداوند عزّوجل می فرماید: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است؛ تا از آسمان برایتان پى در پى باران فرستد و شما را به اموال و فرزندان مدد کند و برایتان بستانها و نهرها بیافریند.»(۱۸)* اهمیّت استغفار به آن حدّ است که در کنار انجام دستورات غذایی نیز از آن غفلت نشده است:مردی از کمی فرزند به امام علی(علیه السّلام) شکایت کرد؛ ایشان فرمودند:« اسْتَغْفِرِ اللَّهَ وَ کُلِ الْبَیْضَ بِالْبَصَلِ: استغفار کن و تخم مرغ را با پیاز بخور»(۱۹)
۳- سایر ادعیه و اعمال* امام صادق(علیه السّلام) برای بچّه دار شدن سفارش فرموده اند که: «هر گاه تصمیم به همبستر شدن گرفتید ۳ بار این آیه را بخوانید: (وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادى فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ)(۲۰)»(۲۱)* شخصی به امام هادی (علیه السّلام)عرضه داشت که بچه دار نمی شود. حضرتش(علیه السّلام) لبخندی زدند و فرمودند:« انگشتری که خاتم آن فیروزه باشد بگیر و روی آن بنویس: (رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ: خدایا! مرا تنها رها مکن که تو بهترین وارثانی)» آن فرد می گوید این کار را کردم و در کمتر از یک سال فرزند پسری به من عطا شد.(۲۲)* فردی به امام صادق(علیه السّلام) گفت: من از خاندانی هستم که منقرض شده اند و خودم نیز بچّه ای ندارم؛ امام(علیه السّلام)در جواب فرمودند:«در سجده خدا را بخوان و این دعا را بگو: ( یَا رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ: خدایا! به من خاندانی پاکیزه عطا کن که تو شنونده خواسته هایی. خدایا! مرا تنها رها مکن که تو بهترین وارثانی)»؛ این کار را در سجده آخر نماز عشاء انجام بده و همان شب با همسرت نزدیکی کن. آن شخص می گوید این کار را کردم و [خدا، این دو فرزندم] علی و حسین را به من داد.(۲۳)* امام صادق(علیه السّلام) به شخصی که بچّه دار نمی شد علاوه بر این که در مورد نحوه انتخاب همسر سفارشی فرمودند؛ توصیه کردند:« این دعا را بخوان که من امیدوارم که خدا فرزندان دختر و پسر به تو عطا نماید. و دعا این است:( اللَّهُمَّ لَا تَذَرْنِی فَرْداً وَحِیداً وَحْشاً فَیَقْصُرَ شُکْرِی عَنْ تَفَکُّرِی بَلْ هَبْ لِی أُنْساً وَ عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُکُوراً وَ إِنَاثاً أَسْکُنُ إِلَیْهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْکُرُکَ عَلَى تَمَامِ النِّعْمَةِ یَا وَهَّابُ یَا عَظِیمُ یَا مُعْطِی أَعْطِنِی فِی کُلِّ عَاقِبَةٍ خَیْراً حَتَّى تُبَلِّغَنِی مُنْتَهَى رِضَاکَ عَنِّی فِی صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءِ الْعَهْدِ: خدایا مرا تنها و بی کس و وحشت زده وامگذار که سپاسگزاریم از فکر کردنم عقب بیفتد بلکه انس و عاقبت به خیری از پسر و دختر به من عنایت کن که به آنها از وحشت به آرامش برسم و و از تنهایی به انس؛ و تو را بر تمام نعمت هایت شکرگزار باشم؛ ای بسیار بخشنده؛ ای بزرگ، ای عطابخش؛ مرا از هر جهت عاقبت به خیر کن تا آنجا که به والاترین مرتبه رضایت تو از خودم به جهت راستگویی و امانت داری و وفای به عهد برسم)»(۲۴)* حضرت امیرالمؤمنین(علیه السّلام)به فردی که از بیماری که از بیماری و نداشتن فرزند شکایت می کرد سفارش کردند که در خانه اذان را با صدای بلند بگوید. آن مرد می گوید که این کار را کردم و خداوند بیماریم را بهبود داد و فرزندانم را زیاد کرد.(۲۵)* امام باقر(علیه السّلام) فرمودند:« وقتی که می خواهی بچّه دار شوی قبل از نزدیکی بگو:( اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی وَلَداً وَ اجْعَلْهُ تَقِیّاً لَیْسَ فِی خَلْقِهِ زِیَادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ وَ اجْعَلْ عَاقِبَتَهُ إِلَى خَیْرٍ: پروردگارا؛ به من فرزندی عطا کن و او را فردی پرهیزگار قرار ده که در آفرینشش زیاد و کمی نباشد و او را عاقبت به خیر کن.»(۲۶)* امام صادق فرمودند:« هر کس که می خواهد بچّه دار شود؛ بعد از نماز جمعه دو رکعت نماز بخواند و رکوع و سجودش را طول دهد و بعد از نماز بگوید: (اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَا سَأَلَکَ بِهِ زَکَرِیَّا یَا رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ اللَّهُمَّ هَبْ لِی ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ اللَّهُمَّ بِاسْمِکَ اسْتَحْلَلْتُهَا وَ فِی أَمَانَتِکَ أَخَذْتُهَا فَإِنْ قَضَیْتَ فِی رَحِمِهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ مُبَارَکاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ شِرْکاً وَ لَا نَصِیباً: خدایا به حرمت آن چه که زکریا از تو خواست؛ پروردگارا مرا تنها وامگذار که تو بهترین وارثانی، خداوندا؛ به من خاندان پاکی عنایت کن که تویی شنونده دعا؛ بارالها؛ به نام تو این زن را بر خود حلال کردم و او را به امانت از تو ستاندم؛ اگر در رحم او فرزندی قرار دادی، او را مبارکی بخش و برای شیطان در او شراکت و نصیبی قرار مده.)»(۲۷)* امام رضا(علیه السّلام) فرمودند: «آن هنگام که همسرت بر تو وارد شد موی جلوی پیشانی اش را بگیر و او را رو به قبله بنشان و بگو:( اللَّهُمَّ بِأَمَانَتِی أَخَذْتُهَا وَ بِمِیثَاقِی اسْتَحْلَلْتُ فَرْجَهَا اللَّهُمَّ فَارْزُقْنِی مِنْهَا وَلَداً مُبَارَکاً سَوِیّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ شِرْکاً وَ لَا نَصِیباً: بارالها؛ به امانت خود او را گرفتم و آمیزش با او را با پیمانی که بسته ام بر خود حلال کردم، پس پروردگارا از او فرزندی مبارک و دارای خلقتی معتدل به من عنایت کن و برای شیطان در او شراکت و نصیبی قرار مده.)»(۲۸)
۴- آب نیسان
پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند:« وَ إِنْ کَانَتِ المَرْأَةُ عَقِیماً شَرِبَتْ مِنْ ذَلِکَ الْمَاءِ رَزَقَهَا اللَّهُ وَلَدا: اگر زن نابارور از آن آب[آب نیسان] بخورد خداوند به او فرزند عطا خواهد کرد.»(۲۹)تذکّر: برای کسب اطّلاعات کامل تر در مورد خواصّ و طرز تهیه آب نیسان به کتاب مفاتیح الجنان مراجعه فرمایید.
۵- خوردن تخم مرغ* امیرالمؤمنین(علیه السّلام) فرمودند: « إِنَّ نَبِیّاً مِنَ الْأَنْبِیَاءِ شَکَا إِلَى اللَّهِ قِلَّةَ النَّسْلِ فِی أُمَّتِهِ فَأَمَرَهُ أَنْ یَأْمُرَهُمْ بِأَکْلِ الْبَیْضِ فَفَعَلُوا فَکَثُرَ النَّسْلُ فِیهِمْ: پیامبری از پیامبران(علی نبیّنا و آله و علیه السّلام) از کم بودن نسل امّتش به خدا شکایت کرد. {خدای متعال} به او امر کرد که به امّتش دستور دهد که تخم مرغ بخورند. اینچنین کردند و نسلشان فزونی گرفت.»(۳۰)* امام محمّد باقر(علیه السّلام) فرمودند: « مَنْ عَدِمَ الْوَلَدَ فَلْیَأْکُلِ الْبَیْضَ وَ لْیُکْثِرْ مِنْهُ فَإِنَّهُ یُکْثِرُ النَّسْلَ: هر کس که بچّه دار نمی شود، تخم مرغ بخورد و زیاد هم بخورد؛ چرا که تخم مرغ نسل را زیاد می کند.»(۳۱)این مضمون در احادیث دیگری هم تکرار شده است. در بعضی از این احادیث تنها به مصرف تخم مرغ اشاره شده است و در بعضی دیگر بر مصرف گوشت با تخم مرغ و یا تخم مرغ با پیاز و یا تخم مرغ با نان تأکید شده است. در این رابطه ضروری است به چند نکته اشاره کنیم:1- مراد از «بیض» که در روایات به آن اشاره شده است مطلق تخم پرندگان است و اینکه کدامیک از آنها در درمان ناباروری مؤثّرند، مسأله ای است که محقّقین باید به آن پاسخ دهند. امّا چون در روایات اشاره به پرنده خاصّی نشده است شاید بتوان «تخم مرغ» را به دلیل کثرت استفاده آن در بین مردم، مصداق اصلی این احادیث دانست.۲- طبیعتاً از تخم مرغی انتظار بروز آثار درمانی داریم که با شرایط طبیعی و مطلوب به عمل آمده باشد. بنابراین با مصرف تخم مرغ های ماشینی نباید منتظر درمان ناباروری بود. البته باید توجّه داشته باشید اکثر تخم مرغ های رنگی موجود در بازار هم تخم مرغ ماشینی هستند و نباید به خاطر رنگ آنها فکر کنیم که تخم مرغ طبیعی هستند.۳- تازه بودن تخم مرغ و رعایت شرایط نگهداری آن هم در درمان تأثیر گذار خواهد بود. از جمله اینکه برای نگهداری تخم مرغ باید آن را درون نمک قرار داد و قرار دادن آن در جریان هوا باعث کاهش آثار غذایی و درمانی آن خواهد شد.۴- نحوه طبخ تخم مرغ هم در نتیجه حاصله تأثیر گذار است. شاید روش طبخ ذیل که از امام معصوم(علیه السّلام) روایت شده است برای رسیدن به مقصود کمک کننده باشد:* مردی از امام صادق(علیه السّلام) درخواست کرد عملی به او بیاموزد که در زناشویی با دوشیزگان قدرت پیدا کند. امام(علیه السّلام) به او فرمودند: « خُذْ بَصَلًا أَبْیَضَ فَقَطِّعْهُ صِغَاراً وَ اقْلِهِ بِالزَّیْتِ ثُمَّ خُذْ بَیْضاً فَافْقِصْهُ فِی قَصْعَةٍ وَ ذُرَّ عَلَیْهِ شَیْئاً مِنَ الْمِلْحِ ثُمَّ أَکِبَّهُ عَلَى الْبَصَلِ وَ الزَّیْتِ وَ اقْلِهِ وَ کُلْ مِنْهُ: پیاز سفیدی را به قطعات کوچک خرد کن و آن را در روغن زیتون سرخ کن؛ سپس یک تخم مرغ را در سینی بشکن و به آن نمک بزن و به پیاز و روغن زیتون اضافه کن واز آن بخور.»(۳۲)5- از آنجا که «کلّ ما حکم به العقل، حکم به الشّرع: هر آنچه که عقل حکم کند، شرع نیز به همان حکم خواهد کرد.» بدیهی است که اگر هر کدام از زن و مرد برای خوردن تخم مرغ منع طبّی داشته باشند نمی توانند با استناد به این احادیث شریف، از دستور پزشک خود سرپیچی کنند. به ویژه که در احادیث دیگر به آثار زیانبار مصرف زیاد تخم مرغ اشاره شده است. به هر حال اگر کسی شرایط گفته شده برای مصرف تخم مرغ را رعایت کند و نیز مصرف تخم مرغ با دو شرطی که در احادیث آمده است؛ یعنی مصرف زیاد و طولانی برای او ضرری نداشته باشد به خواست خدای متعال، به نتیجه مطلوب خواهد رسید..
۶- مصرف کاسنی
در احادیث زیادی برای درمان ناباروری به خوردن کاسنی سفارش شده است. این گیاه که در روایات از آن به«سیّد بقول: سرور سبزی ها» تعبیر شده است؛ دو اثر مهم در درمان ناباروری دارد؛ یکی افزایش کلّی احتمال بارداری و دیگری افزایش احتمال پسردار شدن.* امام رضا(علیه السّلام)فرمودند:« عَلَیْکُمْ بِأَکْلِ بَقْلَةِ الْهِنْدَبَاءِ فَإِنَّهَا تَزِیدُ فِی الْمَالِ وَ الْوَلَدِ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَکْثُرَ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ فَلْیُدْمِنْ أَکْلَ الْهِنْدَبَاءِ: بر شما باد [خوردن] سبزی کاسنی که مال و فرزند را زیاد می کند؛ هرکه می خواهد مال و فرزندش زیاد شود؛ بر خوردن کاسنی مداومت داشته باشد.»(۳۳)* و امام صادق(علیه السّلام) فرمودند:« عَلَیْکَ بِالْهِنْدَبَاءِ فَإِنَّهُ یَزِیدُ فِی الْمَاءِ وَ یُحَسِّنُ اللَّوْنَ وَ هُوَ حَارٌّ لَیِّنٌ یَزِیدُ فِی الْوَلَدِ الذُّکُورِ: بر تو باد به کاسنی که آب [کمر] را افزون و چهره را زیبا می سازد و[مزاج] آن گرمی ملایم است که فرزند پسر را زیاد می کند.»(۳۴)در مورد کاسنی نیز رعایت شرایط مصرف بسیار مهم است؛ از جمله این مسایل که در روایات شریف به آن اشاره شده است:۱- کاسنی باید صبح زود که ژاله صبحگاهی بر روی آن نشسته است مصرف شود.۲- از تکاندن، خرد کردن و تمیز کردن آن خودداری شود؛ به عبارت دیگر باید برگ کاسنی را به آرامی چید و بدون گردگیری یا شستن، به همراه آبی که روی آن نشسته است میل کرد. در روایات شریف تصریح شده است که این قطرات آب که روی کاسنی نشسته اند از بهشت آمده اند و همین ها هستند که باروری را افزایش می دهند.۳- در احادیث شریف توصیه به مداومت بر خوردن کاسنی شده است؛ لذا برای حصول نتیجه درمانی باید صبر کرد.۴- اگر چه بنده به شخصه عرق کاسنی را برای افراد نابارور تجویز می کنم و از نتیجه آن هم راضی هستم؛ امّا آنچه که در احادیث به خوردن آن سفارش شده است« سبزی کاسنی» است؛ بنابراین خوردن عرق کاسنی و تخم کاسنی نمی تواند نتایج گفته شده در روایات را به طور کامل به همراه داشته باشد؛ ولی خالی از نتیجه هم نخواهد بود. توصیه بنده به زوج های نابارور آن است که اگر می توانند کاسنی را در باغچه حیاط و یا در گلدان بکارند و از آن استفاده کنند.و نکته آخر این که بر خلاف تخم مرغ، کاسنی تقریباً به همه می سازد و کسانی که با خوردن کاسنی دچار مشکل شوند بسیار نادر هستند.
عوامل نازایی
توجّه به رفع عواملی که باعث نازایی می شوند می تواند یکی از پایه های مهم درمان نازایی باشد. در این قسمت به چند نکته که در روایات مورد توجّه قرار گرفته اند اشاره می کنیم:
قسم دروغ
* امام صادق(علیه السّلام) فرموده اند:« إِنَّ الْیَمِینَ الْفَاجِرَةَ تُنْغِلُ فِی الرَّحِمِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا مَعْنَى تُنْغِلُ فِی الرَّحِمِ قَالَ تُعْقِرُ: قسم دروغ، رحم را تباه می سازد[یعنی] نازا می کند.»(۳۵)
غذاهای تازه عروس
* پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به علیّ بن ابیطالب(علیه السّلام) سفارش کرد و به او فرمود: «ای علی! عروس را در هفته اوّلش از این چهار چیز: شیر، سرکه، گشنیز، سیب ترش، باز دار.»علی(علیه السّلام) پرسید:«ای پیامبر خدا! برای چه او را از این چیزها باز بدارم؟»فرمود: «زیرا از این چهار چیز؛ زهدان، سترون و سرد می شود ….»علی(علیه السّلام) {دیگر بار} پرسید: «ای پیامبر خدا! امّا از این میان، از سرکه چرا باز داشته می شود؟»فرمود: «اگر در حالی که سرکه خورده است، عادت ماهانه شود، هرگز کامل پاک نگردد، گشنیز هم حیض را در شکم وی بر می انگیزاند و زادن را بر او سخت می سازد. سیب ترش نیز حیض شدن او را قطع می کند و این عارضه برای وی یک بیماری می شود.»(۳۶)
منبع : طب شيعه